Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Góral

Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Hejka :)

Jestem nowy więc nie bijcie :) Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad zakupem samochodu - jakiś klasyczny hothatch z pojemnym bagażnikiem przy złożonych tylnych siedzeniach w 3 drzwiowej wersji. Ostatecznie decyzja zapada pomiędzy Hondą EP3 Type R a Megane II RS.

Może ktoś tutaj będzie się w stanie wypowiedzieć na temat tych dwóch samochodów, może jeździł oboma :) Samochodu chciałbym używać na co dzień do jazdy po mieście + czasem trasa + kilka razy w roku amatorski trackday (Jastrząb, Ułęż, etc.).

Za Hondą przemawia to, że dobrze znam markę (obecnie jeżdżę CRXem II gen.) jak i jej narwany charakter. Za Meganką chyba większy komfort jazdy (?), fakt, że jest uturbiona w serii oraz w niektórych wersjach ma fajne graty w zawieszeniu i heblach. Tutaj kilka pytań:
- do jakiego maksymalnego ciśnienia można dmuchać ten silnik bez kucia? Jak znoszą to panewki / skrzynia?
- od jakiego doładowania trzeba wrzucać większą turbinę?
- jak ten silnik znosi LPG?
- czy gdzieś ktoś ma rozpiskę, która wersja ma jakie zawieszenie i szperę? Bo ja szczerze powiedziawszy już się dawno pogubiłem w tej kwestii :D
- czy szpera jest bezobsługowa?
- czy przy wymianie szpery da się też np. skrócić przełożenie główne?
- na co zwrócić uwagę przy zakupie? Może jest tu taki temat :)

Wszelkie opinie mile widziane :)

Pzdr
Shymek

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Zamiast nad Megane II pomyśl nad Clio III - z mojego doświadczenia lepsza opcja (mi sprawia więcej frajdy + jest zdecydowanie nowsze)

Teraz odp:

1. Seria znosi koło 1,4-1,5BAR z dwoma zastrzeżeniami: nie robić więcej niż 300KM/400NM
2. Seryjne turbo zniesie 1,33BAR, turbo z Megane3RS 1,5BAR, dalej są już hybrydy lub przeróbka kolektora wydechowego i np. Garrett
3. Znosi - w dużych przebiegach wypalają się gniazda zaworowe
4. Szperę fabrycznie miała tylko wersja F1 r26 (lub jej wersje specjalne) oraz r26r. Zawieszenie CUP było dostępne jako opcja do każdego modelu oprócz tych z szyberdachem
5. Szpera jest bezobsługowa (helikalna)
6. Wszystko się da ;-) Skrzynia ND0xxx była montowana też z silnikami dCi - wybór "bebechów" jest ogromny
7. Jak użyjesz opcji SZUKAJ to na pewno coś więcej znajdziesz
Góral

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Konkret! :mrgreen: Dzięki!

Odnośnie Clio - w sumie niezła opcja ale osiągami Meganki nie przebija z tego co widzę i obawiam się, że będzie trochę za mały - często muszę coś przewieźć do firmy, jakieś kartony, etc. i troszkę mi zależy na tym żeby mieć sensowną przestrzeń ze złożonymi tylnymi siedzeniami. Clio też wychodziły ze szperą i twardszym zawieszeniem?
Shymek

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Osiągi to nie wszystko ;-)
Ale... 200kg i tylko 20KM mniej różnicy robi swoje: osiągami 0-100 jest podobnie choć w Clio nie czuć tego przyspieszenia (moc rozwijana jest liniowo)
Clio kręci się pod 8000 (jak Honda ;-) ), a Megane tylko do 6500.
Układ zawieszenia i hamulcowy jest identyczny więc Clio lepiej skręca i hamuje (bo masa)

Fun z jazdy o wiele większy!

Co do bagażnika - po złożeniu siedzeń do Megane więcej się zmieści ale... otwór załadunkowy jest mniejszy.
Do tego przy nie złożonej kanapie do Clio na stojąco wchodzą 4 pełnowymiarowe koła (215/45/17), a takie same do Megany już nie (ze względu na kształt klapy)

Szpera do Clio tylko zamontowana samemu (nawet w opcji nie było jej fabrycznie co jest największym minusem tego auta). Zawieszenie CUP jak najbardziej było - jeździ się mega precyzyjnie.
Góral

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

A jak z podnoszeniem mocy w Clio? Z tego co widzę to wolnossak więc koszta turbienia pewnie podobne jak w Hondzie + ew. kucie jeśli silnik nie wytrzyma softa. Na samym dolocie, wydechu i mapie można pewnie ugrać z 10 KM.

Kolega jeździ RSem F1 i z tego co pamiętam to bardzo ładnie się to zbierało :) Nic to, muszę przejechać się jednym i drugim i zobaczyć co mi bardziej odpowiada.
Góral

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

http://otomoto.pl/oferta/renault-clio-r ... 7798ef5613

Próbowałem się dodzwonić ale cisza - jest to możliwe żeby on miał 230 KM? Brak jakiejś konkretnej listy modów a seryjnie takie chyba nie wychodziły (?)
Awatar użytkownika
Vasterad
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 2796
Rejestracja: 11 paź 2014, 17:38
Samochód: Megane 4 RS Trophy FL

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Raczej nie i raczej szukałbym za ~5-8 więcej. Chyba, że chcesz kupić za 25 i włożyć 10. Na jedno wyjdzie. :-)
Góral

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Vasterad pisze:Raczej nie i raczej szukałbym za ~5-8 więcej. Chyba, że chcesz kupić za 25 i włożyć 10. Na jedno wyjdzie. :-)
Za ~30-35k można już chyba złapać naprawdę sensowne F1 ze szperą i z nowszych roczników więc IMO to chyba trochę dziwne żeby sporo uboższe Clio było w tej cenie (?) Nie wiem na co zwracać uwagę w takich samochodach, w ostateczności z wymianą większości elementów eksploatacyjnych trzeba się liczyć tak czy siak. No chyba, że przy przebiegu 150k trzeba robić remont silnika jak to w niektórych modelach bywa ale to piszcie od razu :P IMO taka cena jest dość normalna i nie budzi moich wątpliwości jak dla samochodu klasę niżej niż RS czy Tajper, które już swoje lata mają.
Shymek

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

230KM :lol: :lol: :lol:

Da się tyle zrobić ale to ogromna inwestycja i ten sprzedawany na bank tyle nie ma. Poza tym to F! to on ma tylko na naklejkach :lol:

Co do cen. Polska to dziwny kraj, a nasz rynek motoryzacji przesiąknięty jest ulepami itd. Sensowną Meganę F1 r26 za 30k zł? Tak ale tylko w Polsce od pierwszego właściciela (po 7 turkach) i bezwypadkową (bo dach jest wspawany nowy) ;-)
Za granicą taka SENSOWNA bezwypadkowa to 40-45k zł.

Co w Clio jest uboższe? U mnie nie ma szpery... i tyle. Więcej -> w fajnych Clio dostaniesz Recaro Sporster CS. To jest MEGA fotel - w porównaniu do Trendile'ów z Megane to na bardzo wielki plus ;-)
Na chwilę obecną swoje Clio jeśli miałbym wystawić to nie za mniej niż 42k zł...

P.S. Megane kończą się na roczniku 2008 gdzie Clio na 2012 - 4 lata różnicy to BARDZO DUŻO!
Góral

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

No może macie rację ale od ponad miesiąca przeglądam oferty i najdroższe F1 jake widziałem było (i stoi) za 33k :-) A ceny zaczynają się od 20k co oczywiście jest bardzo nisko jak na taki samochód ale z drugiej strony RHDeki z UK zaniżają mocno ceny bo tam takie samochody idą za grosze i chodzą w Polsce za 15k.

Jeśli panewka nie stuka, oleju nie bierze i nie jest lakierowany w 15 miejscach naraz a stoi w dość atrakcyjnej cenie to ja nie mam nic przeciwko. Sam w życiu bym nie robił nic w ASO w tyluletnim aucie ale to może dlatego, że rzadko kiedy ładuję seryjne części do samochodu...

Tak czy siak jest sens sprawdzać VIN samochodu przez kupnem? Gdzie się to robi?
Awatar użytkownika
Arni
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 373
Rejestracja: 22 mar 2015, 11:46
Miejscowość: Siedlce
Samochód: był Type R EP3, jest F1 R26!

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Miałem obydwa:EP3 i F1 R26. Obydwa cudowne ale z zamiany jestem zadowolony. Moge wypowiedzieć się szerzej jeśli autor tematy jest jeszcze zainteresowany.
Rally + Detailing + Rock = szczęście :)
bart.
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 155
Rejestracja: 27 gru 2014, 15:21
Miejscowość: sjz
Samochód: CTR+RSIII

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

Możesz nakreślić coś, wzg porównania, zawsze się przyda :) Sam zastanawiam sie znó nad r26. Ale szkoda mi trochę Tajpa. Tyle, że ja mam parawie 250km. lsd, teina, poli... itd.

Koszty track days, pewnie wzrosną, tajp wyżre ok 30L, auta na turbo z 10 więcej.
Awatar użytkownika
Arni
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 373
Rejestracja: 22 mar 2015, 11:46
Miejscowość: Siedlce
Samochód: był Type R EP3, jest F1 R26!

Re: Megane II RS vs EP3 Type R - auto na co dzień i trackdaye

O, jak masz tak porobioną sztukę, to chyba bym nie zmieniał ;) A jeśli już to tylko na R26 i modzić pod 280KM. Mocno zmienia to postać rzeczy i ciężko wypowiadać mi się, bo niej echałem nigdy EP3 tak porobionym.

Chyba robiłem takie porownanie na EP klubie w wątku moim R26
oo jest

Oto one:
To dobra okazja do podsumowania różnic w jeździe.
Niby dwie szybkie ośki, a różne charaktery. Przede wszystkim silnik, ogromna różnica mocowa i w NM, zaskakujący brak turbodziury, a możliwa jest jeszcze niedroga poprawa. Reakcja na gaz jest niezła, myślałem że będzie gorzej wkręcać. Spalanie na torze znacznie wyższe, ale w dynamicznej jeździe nie ma tragedii, 14,5l po mieście, wygłupy itp, to jakiś litr więcej od H. Gorzej że trzeba lać 98-100 oktanów po remapie. Auto ciągnie nawet powyżej 200kmh, rewelacja.

Charakter auta i prowadzenie. F1 R26 to spokój i stabilność. Na autostradzie można komfortowo grzać i 200, podczas gdy Honda już była niespokojna, głośniejsza. Niejednokrotnie pasażerowie dziwili się że jedziemy tak szybko. Nie oznacza to bynajmniej że to auto to kanapowiec, jest wygodnie ale tylko na równej drodze :) na dziurach trzęsię bardziej niż w Hondzie, jest decha, szerokie opony, szpera... koleiny to wyzwanie. Honda w szybkiej jeździe potrafiła wyjechać lekko przodem, po odjeciu gazu można było korygować tyłem, tutaj auto jest przyssane niewiarygodnie, mniej rajdowe, bardziej wyścigowe, a na wyjściach z zakrętów szpera działa. Megane potrafi trząchnąć pasażerami ale trzyma się drogi, Honda potrafiła żabkować nieco bardziej, kicało ale nie dawało tak w plecy. Meg ma ciekawie zachowujący się tył, dogina się przy dohamowaniu do zakrętów, mniej doświadczony może sie tego bać, ja to polubiłem, ale trzeba dbać o dobre opony z tyłu...ale może to ja w EP3 jeździłem jak piczka, a teraz w R26 więcej umiem?

Brzmienie. Tutaj po zmianie wydechu jest basowo, ale wg mnie nie rezonuje (jednak jeden kolega narzekał, nie wiem, może kwestia wrażliwości na dane dźwięki, z kolei on ma przelot u siebie i nie narzeka). Auto fajnie sapie, a po odpuszczeniu gazu potrafi lekko prychnąć. Fajne to, choć czasem brakuje mi szlifierki i tej agresji. EDIT: po Dp i poli pod silnikiem czuje się jak w Subaru ;)

Generalnie auto jest szybsze i to wyraźnie, jednak tą szybkość osiąga spokojniej, z większą łatwością. Coś jak taki kickboxer który podbija do przeciwnika łup łup łup i po sprawie a Honda jak taki karateka: by osiągnąć podobny efekt musi namachać się rękoma i nogami :lol: . Honda w jedzie codziennej była bardziej zero-jedynkowa, męcząca albo toczyłem się beznamiętnie, albo jechałem jak psychol ściagąjąc na siebie oczy i uszy także policji, tutaj już łatwiej o mandat bo jedziesz sobie niby spokojnie a na budziku już powyżej limitu ;) .

Auto ma więcej udogodnień, bajeczne fotele Recaro takie jak w Civie 30th itp, szperę, fajny hamulec czyli rzeczy w Hondzie dostępne raczej w JDM. Wyposażenie sprawia wrażenie bardziej współczesnego.

Czego brakuje mi z Hondy?
-Znaczka - Renault nie ma dobrej opinii mimo tego że ten model powstaje w innej, przeznaczonej dla sportowych oraz rajdowcyh/wyścigowych wersji fabryce. Nie ma tylu fanbojów Renault i tak fajnych zlotów itp. Z drugiej strony auto trochę rzadsze.
-Zmiany biegów. Bardziej męskiej, dźwignią przy kierownicy z metalową gałą, podczas sportowej jazdy wbjania z impetem w ferworze walki. Pracuję nad short shifterem i naciągnięciem linek. EDIT zrobiłem SS i zmieniłem wybierak, jest ok, choć dalej brak mi tej fajnej dźwigni ;)
-Czasami dźwięku wewnątrz- teraz ładnie brzmi tylko na zewnątrz, w środku tego nie slychać
EDIT: wstawiłem DP i auto czasem nawet splunie ogniem, jest fajniej, tylko inaczej


Co wkurzało w Hondzie a co rozwiązane jest tutaj:
-Pozycja za kierownicą- nareszcie daleko nogami a blisko kierownicą, choć niezbyt nisko, nie trzeba się garbić do kierownicy.
-Sterowanie radiem przy kierownicy, bo dużo pstrykam ;)
-Moment obrotowy, szpera, recaro - czyli to co do Hondy kosztowało sporo i było dla mnie nieosiągalne
-Auto świeższe, nowsze, mniej zmęczone.
- parę bajerów, tempomat, czujnik deszcze itp, są, to są, fajnie

Co było skopane w obydwu tych autach?
-Układ kierowniczy. W Megane wspomaganie jest progresywne i czasem chodzi za lekko, mało harmonijnie tj najpierw trzymasz kierę w dwa palce a potem zapnie się szpera i trzeba trzymać ją mocniej. Przynajmniej w przeciwieństwie do H, wraca do położenia zerowego :D co było w CTRze utrapieniem. Czucie układu kierowniczego też nie było tam najlepsze. W R26 jest jeszcze szansa poprawić opór wspomagania komputerem.

Megane wiadomo trochę bardziej kapryśne, zawias delikatniejszy ale Ep3 ma swoje lata i to się chyba wyrównuje...Meg jeżdżona po torze szybciej straci na wartości chyba?

EP3 porównywałem się do Clio II po modach i Clio III RS, a w Megane potrafię zaskoczyć chłopaków w 4ro łapach.

R26 może być dla Ciebie fajną opcją na przejście na coś nowszego, świeższego, mniej zmęczonego, trochę mocniejszego, bo tam gdzie EP3 się kończy (250KM), tam Meg się zaczyna mocowo. Sam jestem ciekaw jak wybierzesz :)
Pytaj jeszcze, bo na pewno coś pominąłem.
Rally + Detailing + Rock = szczęście :)
ODPOWIEDZ