Temperatura w dolocie a moc

Awatar użytkownika
Maćko
Fake RS Owner
Fake RS Owner
Posty: 74
Rejestracja: 03 wrz 2019, 17:14
Samochód: Megane III GT Tce 180

Temperatura w dolocie a moc

Cześć,
Przy okazji ostatnich upałów przyszedł mi do głowy ten temat. To, że wyższa temperatura powietrza negatywnie wpływa na osiągi każdy wie, ale zastanawia mnie ile dokładnie tracimy tej mocy wraz ze wzrostem temperatury.

W internecie znalazłem taką tabelę http://www.godula.pl/print.php?page=art ... t&artid=14
Według niej przykładowo pomiędzy 25 a 50 stopniami mamy spadek 4% mocy.

Ciekawi mnie czy faktycznie tak to wygląda w praktyce (oczywiście mam na myśli zwłaszcza nasze Renówki). Zgaduję że przy współczesnych silnikach wpływ na to może mieć dodatkowo ECU. Ale jeśli tak, to jaki? Dla bezpieczeństwa obniża moc jeszcze bardziej, czy może kompensuje stratę podnosząc doładowanie?

Badał ktoś głębiej ten temat? Może mierzyliście przyspieszenie przy różnych temperaturach? Ciekawi mnie jak bardzo opłacalna jest walka o obniżenie temperatury w dolocie montując chociażby wydajniejszy intercooler.
HMP
Posty: 61
Rejestracja: 26 kwie 2018, 7:58
Samochód: GT220

Re: Temperatura w dolocie a moc

Sensowna granica umowna to 50 stopni. Powyżej włączają się limitery termiczne.
Ecu nie podniesie doładowania aby zrównoważyć straty. Każdy tabryczny program ma za zadanie chronić jednostkę napędową. Nie katalogowa moc jest priorytetem, a ochrona przed spalaniem stukowym i normy emisji spalin. A limiterów w nowych autach jest dużo.
Awatar użytkownika
usn
Fake RS Owner
Fake RS Owner
Posty: 742
Rejestracja: 24 lut 2017, 22:02
Miejscowość: Warszawa_Ursynów_Piaseczno
Samochód: Superb

Re: Temperatura w dolocie a moc

Dam Ci przykład na seryjnym IC z M3 RS.
Trzy kolejne pomiary, jeden po drugim - 313KM, 305KM, 277KM.
Po zamianie na Wagnera 3 kolejne pomiary praktycznie identyczne - różnica 2KM.
Ta sama hamownia, b. zbliżona temperatura otoczenia.
Awatar użytkownika
Vasterad
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 2796
Rejestracja: 11 paź 2014, 17:38
Samochód: Megane 4 RS Trophy FL

Re: Temperatura w dolocie a moc

W 4 RS jest dobry stockowy cooler jeśli chodzi o temperatury. 30 stopniowy upał na track dayu i temp w dolocie od 38 do 45 maks.
Awatar użytkownika
Kampos
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 867
Rejestracja: 19 lip 2018, 17:59
Miejscowość: Słupia J.
Samochód: Megane II RS 293hp_402nm

Re: Temperatura w dolocie a moc

Vasterad pisze:W 4 RS jest dobry stockowy cooler jeśli chodzi o temperatury. 30 stopniowy upał na track dayu i temp w dolocie od 38 do 45 maks.
A jaką 4 rs ma turbinę i jakie jest doładowanie w serii?
Awatar użytkownika
Vasterad
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 2796
Rejestracja: 11 paź 2014, 17:38
Samochód: Megane 4 RS Trophy FL

Re: Temperatura w dolocie a moc

Jakie jest turbo dokładnie to nie wiem. Boost 1.5 bar
ODPOWIEDZ