Odgrzebie trochę kotleta, ale przydałoby się usystematyzować to co zostało tu napisane:
Jakie występują lakiery:
jednowarstwowy - lakiery akrylowe, poliuretanowe (jest to lakier + utwardzacz)
Sposób aplikacji - mieszamy dwa komponenty, lakierujemy, mamy lakier właściwy z połyskiem lub bez w zależności od użycia żywic.
W jaki sposób sprawdzić czy to akryl, poliuretan? Papier ścierny do ręki i w niewidocznym miejscu matujemy, jeśli papier barwi się na kolor lakieru, potwierdza to, że mamy do czynienia z lakierem jednowarstwowym.
Obecnie stosowany przy autach dostawczych/roboczych.
dwuwarstwowy - lakiery typu UNI inaczej solidowe (wyglądają jak akryl/poliuretan, ale nimi nie są), lakiery metaliczne i inne lakiery z tzw. efektem (metalik, xyralic, perła)
Sposób aplikacji: pierwsza warstwa to baza (wodorozcieńczalna lub konwencjonalna, rozpuszczalnikowa), baza robi nam za kolor, po wyschnięciu staje się matowa, na odparowaną bazę, nakładamy lakier bezbarwny ( w zależności od żywic połysk lub mat, półmat itd)
Obecnie system najczęściej stosowany w autach osobowych, ale także w dostawczych przy lakierach z efektem.
Jeśli chcemy sprawdzić jak powyżej, papier ścierny zawsze w pierwszej fazie barwi się na biało (bez względu na kolor), dopiero później po przetarciu całej warstwy klaru, zacznie barwić się na kolor auta.
trzy warstwowy - lakiery typu perła, choć perły również występują w systemie dwuwarstwowym oraz inne wymyślne np. z barwionymi klarami
Sposób aplikacji: pierwsza warstwa to baza - jak wyżej - w kolorze tła, następnie nanosimy efekt w postaci perły, dopiero później klar.
Jeśli ktoś twierdzi, że solidowe kolory czyli UNI to lakiery jednowarstwowe jest w ogromnym błędzie.
Jeżeli trzeba pomóc w kwestiach lakierniczych zapraszam do zadawania pytań