Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Rafalsky
Posty: 3
Rejestracja: 28 mar 2021, 14:18
Samochód: Megane 3 RS

Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Cześć,
Czy jest ktoś w stanie potwierdzić obecność klaru na lakierze sport yellow (kod: ENP)? Dokładnie chodzi o Megane 3 RS przed liftem.
Dość specyficznie wygląda ten lakier i nie jestem pewien. Posiada ktoś ten lakier na aucie i podpowie jak to wygląda? Poglądowe foto poniżej. Z góry dzięki :)
Załączniki
megane enp 1.jpg
megane enp 2.jpg
Awatar użytkownika
Error777
Posty: 15
Rejestracja: 10 lut 2021, 17:41
Miejscowość: Kołobrzeg
Samochód: Clio 182 FF

Re: Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Musi być tam "klar". Każdy lakier się utlenia przez promienie uv, gdyby nie było bezbarwnego to po roku fura była by cała biała. Ciężko znaleźć osobówkę po 2010 bez bezbarwnego jedynie jakieś woły robocze typu vivaro lub kangoo.
Absolut_iXTC
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 37
Rejestracja: 14 sty 2021, 13:33
Miejscowość: Kraków
Samochód: Megane II R26 F1 Team + Lexus NX

Re: Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Bardzo możliwe, że jest to właśnie kolor niemetaliczny w przeciwieństwie do np..liquid yellow, no chyba, że Renault ma dwa kolory żółte o bardzo podobnym odcieniu co byłoby trochę dzwine.

Mylisz się kolego Error777, wiele marek premium ma w swojej palecie dzisiaj lakiery bez klaru np. Mercedes (np. GLB), Lexus (np. NX, UX, RX) czy Audi. W Mercedesie jest to kolor biały i czarny, w Lexusie czarny tzw. UNI. Nie ma w tym nic złego bo efekt lustrzanej głebi na czarnym jest powalający w takim Lexusie bez klaru każdy kolor czarny z domieszką metaliczną czy perły będzie lekko szary przy takim UNI. Jednak nie są to woły robocze jak Ty to nazywasz, tylko lakiery o które trzeba wyjątkowo bardzo dbać bo widać nawet zacieki po wodzie.

Założę się, że poza tymi markami są też inne.

A klar to nie lakier? Idąc tym takiem rozumowania po roku z bezbarwnego powinien zrobić się mleczny. Każdy lakier się utlenia ale na szczęście nie dzieje się to w rok :)
Awatar użytkownika
Error777
Posty: 15
Rejestracja: 10 lut 2021, 17:41
Miejscowość: Kołobrzeg
Samochód: Clio 182 FF

Re: Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Ale brednie, nie chce mi się nawet tego tłumaczyć mam to od poniedziałku do piątku rozmawiając z klientami. :)
Absolut_iXTC
Real RS Owner
Real RS Owner
Posty: 37
Rejestracja: 14 sty 2021, 13:33
Miejscowość: Kraków
Samochód: Megane II R26 F1 Team + Lexus NX

Re: Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Aha no ok, najlepiej napisać "ale bzdury" i nie odpowiedzieć na pytanie "bo nie chce mi się tłumaczyć".
Lakiery UNI mogą być jednowarstwowe (akryl, fakt stosowany w starych i zabytkowych autach) lub kolor + bezbarwny (tak można go nazwać klarem) i jest to też tzw. UNI.
Są też lakiery dwuwarstwowe tzn. Kolor bazowy z drobinami np. metalizujacymi + lakier bezbarwny/klar... takie lakiery mogą być też trzywarstwowe.

Koledze, który założył temat rozumiem, że nie chodziło o sam fakt czy lakier ma klar czy nie, a raczej o to dlaczego nie mieni się w słońcu i wygląda na "plastikowy połysk", a no właśnie dlatego, że pewnie jest to lakier typu UNI.

W salonie Lexusa w Krakowie jak decydowałem się na kolor to bardzo spodobał mi się właśnie czarny UNI za głębię czerni, natomiast odradzano mi go, przyszedł Pan z serwisu do działu handlowego i wyjaśnił, że lakier UNI jest co prawda ładny ale niepraktyczny, cieńszy od czarnego metalica i ponadto stwierdził, że nie ma na nim lakieru bezbarwnego. Dlatego osobiście zdecydowałem się na metalic.
Dodał, że ich czarny UNI w momencie zarysowania uszkadza lakier bazowy, często do podkładu, natomiast w przypadku metalica powstaje biała rysa, która jest najczęściej uszkodzeniem tylko lakieru bezbarwnego.

Podawal też różnice w mikronach pomiędzy lakierami ale nie pamiętam dokładnych wartości.
Rafalsky
Posty: 3
Rejestracja: 28 mar 2021, 14:18
Samochód: Megane 3 RS

Re: Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Abosolut_iXTC pisze: 28 mar 2021, 20:50 Bardzo możliwe, że jest to właśnie kolor niemetaliczny w przeciwieństwie do np..liquid yellow, no chyba, że Renault ma dwa kolory żółte o bardzo podobnym odcieniu co byłoby trochę dzwine.
Właśnie dokładnie tak jest. Są dwa bardzo zbliżone do siebie kolory. Z tym, że jeden idzie bardziej w kierunku złotego (NVE - liquid yellow) oraz ten drugi tytułowy - typowy żółty. :-)

Kolor o który pytam, z pewnością nie jest metaliczny, ponieważ nie widać w nim charakterystycznych drobinek "brokatu".
Jak na rocznik i tę klasę auta, myślę, że mało prawdopodobne, aby lakier był typowym akrylem, ale potrzebuję potwierdzenia. Zależy mi na konkretnej informacji, czy na tym lakierze znajduje się warstwa bezbarwnego. Pomoże ktoś? :thumb:
Woinart
Posty: 19
Rejestracja: 26 maja 2021, 20:09
Miejscowość: Bielany Wrocławskie
Samochód: Megane IV RS Trophy

Re: Lakier sport yellow (ENP) - czy jest klar?

Odgrzebie trochę kotleta, ale przydałoby się usystematyzować to co zostało tu napisane:

Jakie występują lakiery:
jednowarstwowy - lakiery akrylowe, poliuretanowe (jest to lakier + utwardzacz)
Sposób aplikacji - mieszamy dwa komponenty, lakierujemy, mamy lakier właściwy z połyskiem lub bez w zależności od użycia żywic.
W jaki sposób sprawdzić czy to akryl, poliuretan? Papier ścierny do ręki i w niewidocznym miejscu matujemy, jeśli papier barwi się na kolor lakieru, potwierdza to, że mamy do czynienia z lakierem jednowarstwowym.
Obecnie stosowany przy autach dostawczych/roboczych.


dwuwarstwowy - lakiery typu UNI inaczej solidowe (wyglądają jak akryl/poliuretan, ale nimi nie są), lakiery metaliczne i inne lakiery z tzw. efektem (metalik, xyralic, perła)
Sposób aplikacji: pierwsza warstwa to baza (wodorozcieńczalna lub konwencjonalna, rozpuszczalnikowa), baza robi nam za kolor, po wyschnięciu staje się matowa, na odparowaną bazę, nakładamy lakier bezbarwny ( w zależności od żywic połysk lub mat, półmat itd)
Obecnie system najczęściej stosowany w autach osobowych, ale także w dostawczych przy lakierach z efektem.
Jeśli chcemy sprawdzić jak powyżej, papier ścierny zawsze w pierwszej fazie barwi się na biało (bez względu na kolor), dopiero później po przetarciu całej warstwy klaru, zacznie barwić się na kolor auta.


trzy warstwowy - lakiery typu perła, choć perły również występują w systemie dwuwarstwowym oraz inne wymyślne np. z barwionymi klarami
Sposób aplikacji: pierwsza warstwa to baza - jak wyżej - w kolorze tła, następnie nanosimy efekt w postaci perły, dopiero później klar.

Jeśli ktoś twierdzi, że solidowe kolory czyli UNI to lakiery jednowarstwowe jest w ogromnym błędzie.
Jeżeli trzeba pomóc w kwestiach lakierniczych zapraszam do zadawania pytań :)
ODPOWIEDZ